Den här delen av hemsidan visar innehåll från YouTube. Genom att fortsätta godkänner du GDPR och Sekretesspolicyn.

Om Helsingborgs Lärlingsgymnasium

Hos oss får du en yrkesutbildning och en snabb väg ut i arbetslivet. Detta ger dig tillgång till den senaste tekniken och det som är aktuellt inom respektive bransch.

Skolan ligger i nyrenoverade lokaler ett stenkast från Helsingborg C och om du bor i en annan kommun kan du göra din praktik i din hemkommun.

När du läser hos oss är du hälften av tiden på skolan och hälften av tiden på en arbetsplats. Med en yrkesexamen från Helsingborgs Lärlingsgymnasium är du extra attraktiv på arbetsmarknaden eftersom du både har utbildning och arbetslivserfarenhet.

Efter din examen på lärlingsutbildningen kan du studera vidare på högskola, universitet och yrkeshögskola. Utbildningen ger dig grundläggande högskolebehörighet och grundläggande behörighet till yrkeshögskola.

Hälften skola, hälften arbete

Att vara gymnasial lärling innebär en unik möjlighet att lära sig ett yrke genom att kombinera arbete på en arbetsplats med studier i skolan. Som lärling är du ute största delen av din utbildning på en arbetsplats. På skolan läser du de gymnasiegemensamma ämnena och vissa delar av yrkesämnena och på din arbetsplats får du de praktiska kunskaperna som behövs i det aktuella yrket.

• Minst halva utbildningen på en arbetsplats där det också finns en handledare för eleven
  • Större chans att få anställning efter examen
  • Olika typer av statsbidrag till skola, företag och elev

Du får det bästa av två världar och går ut gymnasiet med både arbetslivserfarenhet och högskolebehörighet.

Bli vår kollega?

På Helsingborg Lärlingsgymnasium möts du av en unik kombination av stabilitet och tradition blandat med nytänkande, framåtanda och kreativitet. Här förväntas du som medarbetare vara med och öppna dörrar både inom skolan och mot omvärlden. Vi arbetar aktivt med att skapa en kreativ lärmiljö för våra elever genom verkliga projekt. Du använder dig på ett naturligt sätt av digitala verktyg och internet i din undervisning. För oss är det viktigt att släppa in framtiden i klassrummet!

Vill du veta mer?

Läs mer om att arbeta i Helsingborgs stads skolor och se lediga tjänster genom att följa knappen nedan.