”Skolformen passar den som verkligen vill lära sig saker och träffa människor”

Sakira Muratovic har hittat sin perfekta utbildning. Med halva tiden ute på en arbetsplats får hon viktig erfarenhet och kunskap inför arbetslivet.

Samtidigt som Sakira Muratovic skulle välja gymnasieskola bröt pandemin ut. Hon såg behovet av vårdpersonal och kände att det var det hon ville göra. Under intervjun är hon bara veckor ifrån att ta studenten från vård- och omsorgsprogrammet och sin APL, arbetsplatsförlagt  lärande, inom hemtjänsten.

– Det jag visste var att man var halva tiden ute på arbetsplatsen och andra halvan på skolan. Det tyckte jag väldigt mycket om och jag visste redan då att detta var en skola för mig.

Enligt Sakira är utbildningen perfekt för dig som vill få både teoretiska kunskaper och praktisk arbetslivserfarenhet. Eftersom hälften av utbildningen äger rum på en arbetsplats, får du chansen att lära dig viktig kunskap som du direkt kan använda i ditt framtida yrke. Utbildningen innebär även många möten med olika människor.

– Man får lära känna och komma nära väldigt många människor vilket också är en bra grej. Är man bara i skolan träffar man ju bara elever och lärare så det blir mycket samma personer men ute på arbetsplatsen träffar jag nya människor hela tiden. Det är roligt att variera lite.

Hur är det att kombinera arbete och skola?

– Det kan vara lite jobbigt om man haft ett pass och ska vara i skolan dagen efter men om man planerar sin tid, hur man ska lägga upp sitt plugg kan det vara en stor underlättning. Det lärde jag mig i tvåan. I ettan är man bara ute två dagar i veckan och på skolan tre dagar så då får man tid att vänja sig vid systemet också.
I tvåan och trean är man ute tre dagar och i skolan två.

Sätter det högre press på eleven när ni väl är i skolan?

– Lärarna ger ett jättebra stöd för att man ska klara skolan. De uppmuntrar oss elever verkligen att försöka klara av det och att vi får tro på oss själva lite mer och kunna vara självständiga. Det funkar jättebra.

Har ni en bra klassammanhållning trots att ni är ute på så många olika platser?

– Ja absolut! Man får ändå lära känna alla och det är roligt att få höra hur de andra har det på sina APL-platser. Vad de får göra och vad deras praktik går ut på.

Vad blir ditt nästa steg efter studenten?

– Jag har fått jobb här på min APL under sommaren och just nu väntar jag på att få veta om jag kommit in på sjuksköterskeprogrammet. Så det blir roligt och så kan jag jobba extra här under studietiden. Det behövs alltid extra folk inom vården. Det var helt rätt val att plugga till undersköterska för det kändes som rätt grund för att plugga vidare sen. Efter det vill jag fortsätta plugga till barnmorska men man måste först bli
sjukskörska.